• BudgetFix

Phishing: zo herken je nepmails...

Bijgewerkt op: 28 apr.


De e-mail is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Je leest je mails vaak op je telefoon, tablet of laptop. Naast e-mails van een bekende afzender, krijg je ook vaak spam (ongewenste mail) in je mailbox. Ook kun je e-mails ontvangen die wel echt lijken, maar afkomstig zijn van oplichters (phishing). Maar hoe onderscheid je een nepmail nu van een echte e-mail? In deze blog geven wij tips die je kunnen helpen.


1. Vaag of onduidelijk e-mail adres

Heb je een e-mail ontvangen die je niet vertrouwt? Klik dan op het e-mail adres van de afzender. Vaak is dit e-mail adres onduidelijk, vaag en heel erg lang. Is dit het geval? Klik dan niet op de inhoud van de e-mail en verwijder de e-mail. Ook kun je de afzender, via je e-mail programma, toevoegen aan de lijst met 'niet vertrouwde afzenders'.


2. Algemene aanhef

Ontvang je een e-mail waarbij je wordt aangesproken met hele algemene termen zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant', let dan op. Als het een e-mail is van een bedrijf waar je klant bent, dan staat in de aanhef meestal je naam of je achternaam. Wil je het toch zeker weten, kun je het bedrijf altijd even bellen om navraag te doen.


3. Vraag om je persoonlijke gegevens

In veel nepmails staat het verzoek om op een link te klikken om je gegevens bij te werken, te controleren of aan te vullen. Ook kan je gevraagd worden om in te loggen alsof je gaat internetbankieren. Doe dit nooit, want een crimineel kan je dan naar een valse website leiden en je persoonlijke gegevens in handen krijgen. Je bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen nooit via een e-mail naar persoonsgegevens. Je kunt het bedrijf of de instantie natuurlijk wel even bellen om te controleren of zij de e-mail hebben verstuurd. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op via de website van de instantie of ome-Google.


4. E-mail van een instantie om te betalen

Ook komt het vaak voor dat je een e-mail (of sms) krijgt met daarin de mededeling dat er nog een te betalen bedrag openstaat bij een instantie, zoals de Belastingdienst, Centraal Justitieel Incasso Bureau, je virusscanner, de sportschool of een ander bedrijf. Deze e-mails zijn vaak erop gericht om je geld af te troggelen en klinken dringend, waardoor je geneigd bent snel te handelen. Houd er rekening mee dat een overheidsinstantie nooit een e-mail (of sms) stuurt met een betaalverzoek. De Belastingdienst stuurt altijd een brief als het gaat om een openstaande belastingschuld of een terug te ontvangen bedrag. Klik dus nooit op betaallinks in een e-mail. Ook niet als er wordt beweerd dat je geld krijgt.


Zoals je merkt, zijn nepmails niet makkelijk te onderscheiden van echte e-mails. Gebruik de bovenstaande tips en blijf altijd logisch nadenken.


Hulp of advies nodig? Neem gerust contact met ons op. Wij zijn op werkdagen telefonisch en per mail bereikbaar tussen 09.00 en 20.00 uur.

148 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven